У ситуації навколо Києво-Печерської лаври настав певний затишок. Монастир Української православної церкви залишається в нижній Лаврі, проте комісія Міністерства культури з прийому-передачі майна таки приступила до огляду будівель і майна, що належать державі, і якими користується монастирська братія за договором про оренду.
Самі ченці та віруючі більше не перешкоджають роботі комісії. Паралельно в судах триває слухання позовів монастиря та Національного заповідника "Києво-Печерська лавра" один до одного, які звинувачують у порушенні договірних зобов'язань. При цьому тривають судові процеси неспішно, що можливо не випадково.
Примітно, що влада також перестала метати громи та блискавки в УПЦ, хоча ще нещодавно погрожувала її заборонити чи реорганізувати, наприклад, зливання її з Православною церквою України. Церковна тема взагалі майже пішла з промов українського керівництва.
Що ж відбувається у відносинах УПЦ та влади, розбиралася "Країна".
Пристрасті вщухли
Протистояння навколо Києво-Печерської лаври безумовно пішло на спад. Біля входу до нижньої лаври, яку займає монастир УПЦ, продовжують відбуватися молитовні стояння віруючих та ченців. Водночас, комісія Мінкульту, якій раніше не давали працювати на монастирській території ці своєрідні пікети, проводить поступовий огляд приміщень.
Без непорозумінь, що обертаються новими звинуваченнями один проти одного, не обходиться.
2 травня Мінкульт повідомив, що комісія передала у користування Нацзаповіднику 16 корпусів лаврського комплексу, які перебувають у "задовільному стані".
За словами в.о. гендиректора заповідника Максима Остапенка, які перевіряють закінчать перевірку будівель до встановленого терміну своєї роботи – 15 травня.
Однак в УПЦ заявили, що жодної передачі корпусів не було, при цьому підтвердивши, що співпрацюють із комісією.
"За повідомленнями адвокатів, зазначена інформація щодо прийому-передачі майна не відповідає дійсності. Договір, укладений у 2013 році між монастирем та заповідником щодо використання релігійною громадою культових будівель та споруд, є чинним. З приводу односторонньої відмови заповідника від договору триває суперечка, яка вирішується у Господарському суді Києва. Поки не прийнято жодного рішення у справі, монастир продовжує користуватися приміщеннями та здійснювати богослужіння… Монастир не визнає одностороннього розриву заповідником договору, представники монастиря у діяльності комісії не беруть участь, жодні акти [про прийом-передачу майна] не підписували", йдеться у офіційному повідомленні церкви.
Як би там не було, запам'ятаємо дату 15 травня, після якої цілком можна очікувати, що влада – чи принаймні Мінкульт – перейде до нової стадії кампанії проти УПЦ. Інакше все виглядатиме так, ніби ревізія проводилася заради неї самої.
Тим часом судові розгляди навколо Лаври також набули млявого характеру. Нагадаємо: розглядаються два позови: один - монастиря, який не погоджується з вимогою виселитися з нижньої Лаври, інший - нацзаповідника, який вимагає дозволити користуватися приміщеннями, які зараз займають ченці.
Засідання в Господарському суді Києва, що відбулося 26 квітня за першим позовом, адвокат монастиря УПЦ Микита Чекман назвав підготовчим. За його словами, суд задовольнив клопотання монастиря та зажадав у відповідача акту про результати перевірки, яким встановлено порушення умов договору.
"Вказаний акт представники монастиря неодноразово намагалися отримати самостійно, проте у відповідь їх повідомляли, що інформація, що запитується, має гриф з обмеження доступу "Для службового користування" і тому не може бути надана. Вважаємо, що вимога судом цього документа свідчить про підготовку об'єктивного і всебічного судового, повідомив Чекман, зазначивши, що позивач вже передав акт про результати перевірки до суду.
Нове засідання за позовом відбудеться 19 травня. Водночас суд переніс розгляд позову заповідника до монастиря на 5 червня, причому, як стверджують в УПЦ, суддя задовольнив клопотання їхніх адвокатів.
Політолог Руслан Бортник у коментарі "Країні" сказав, що ситуація навколо Лаври "перейшла в юридично-адміністративну площину" та "рутинізувалася", що, на його думку, не випадково.
"Все виглядає так, ніби сторони досягли якихось непублічних домовленостей. Обом стало зрозуміло, що сценарій, за яким почала розвиватися ситуація, шкодив і владі, і УПЦ", - каже експерт.
Як писала "Країна", нещодавно країною прокотилася хвиля рішень місцевих рад про розірвання договорів з церквою про використання землі під храмами, відновилися захоплення культових споруд з подальшою передачею їхнього ПЦУ.
Розхожа версія в політколах, що Офіс президента щонайменше не заважав цим крокам, взявши своєрідний реванш після того, як стало зрозуміло, що ченців УПЦ не вдасться оперативно виселити з Лаври. Однак у якийсь момент, схоже, влада втратила управління ситуацією, оскільки тему відлучення землі в УПЦ і взагалі заборони цієї церкви підхопили та почали використовувати для свого піару її політичні опоненти, насамперед партія екс-президента Петра Порошенка "Європейська солідарність".
До сьогоднішнього дня галас стих, мабуть, теж за бажанням влади. Або ж – як версія – за домовленістю сторін.
Подальші сценарії
Що буде далі, думки розходяться. Як вважає політолог Бортник, пристрасті стихли ненадовго – до рішення суду про право перебувати УПЦ у нижній лаврі.
"Не виключено, що новий виток протистояння між УПЦ та владою розпочнеться після його винесення. У що воно виллється, сказати складно", - коментує експерт "Країні".
Джерело в політичних колах каже, що влада намагатиметься максимально впливати на суд, щоб вона винесла рішення про розірвання договору щодо Лаври з УПЦ. "Щодо Києво-Печерської лаври при владі чітка позиція, що її мають в УПЦ забрати. Відповідна установка дається і суду. Подивимося наскільки це спрацює і як швидко суд винесе рішення", - каже джерело.
Співрозмовник, що входить до кола великих меценатів УПЦ, вважає, що ситуація для церкви, як і раніше, складна. Допуск комісії Мінкульту на територію Лаври він розцінює як підтвердження того, що УПЦ готується покинути її.
"Наскільки я розумію, Лавру відібрали. Юридичні тонкощі, звичайно, займуть ще якийсь час. Ближче до річниці хрещення Русі (28 липня - Ред. ) про "повернення" лаври буде оголошено відкрито", - каже джерело.
Водночас він не чекає на припинення тиску на УПЦ. Навпаки, влада, закінчивши з Лаврою, перейде на інші знакові монастирі та храми.
"Одна з цілей цих зусиль - довести ПЦУ до паритету з УПЦ. Глава ПЦУ Єпіфаній стверджує, що нібито з початку російського вторгнення до них перейшли понад тисячу парафій, приблизно стільки ж перейшли протягом кількох років до цього. Тобто тепер понад 2 тисячі. За офіційними даними УПЦ, кількість парафій перевищує 12 000. За словами Єпіфанія, ПЦУ налічує вже понад 8000 релігійних громад, влада намагатиметься організувати перехід нових парафій у ПЦУ, щоб показати успішність "процесу об'єднання церков", а УПЦ як і раніше демонструватиме непротивлення злу насильством", - стверджує джерело.
У коментарі "Країні" голова Синодального інформаційно-просвітницького відділу УПЦ митрополит Ніжинський та Прилуцький Климент спростував версію про нібито згоду УПЦ до "здавання" Києво-Печерської лаври.
"Усі розмови в пресі навколо роботи так званої міністерської комісії, як і заяви самого міністра культури, є вигадками та спекуляціями. Вже кілька тижнів по лаврі ходять люди, які на камеру називають себе міністерською комісією. Вони оглядають будівлі, щось фотографують Але жодних дій, які можна було б розглядати як процес прийому-передачі майна з балансу однієї організації на баланс іншої, ніхто не здійснював і не планує цього робити, жодних документів представники монастиря, як і нацзаповідника, між собою не підписували. Жодних претензій, зауважень з боку Мінкульту висловлено не було, навпаки, чиновники хвалять ченців та керівництво духовної академії за добрі утримання історичних приміщень, ченці продовжують жити там, де й жили, студенти богословської академії навчаються, як і раніше, в оглянутих храмах продовжуються богослужіння. Будь-яка інша інформація не відповідає дійсності", - каже владика Климент.
Також він спростував заяву Єпіфанія про те, що у ПЦУ 8000 парафій.
"Щодо заяв Єпіфанія можу помітити лише одну: для серйозної людини, яка претендує на статус релігійного діяча, так безбожно обманювати просто непристойно. Я б порадив йому переживати не про те, скільки парафій УПЦ перейшло в ПЦУ, а подивитися, як незначна кількість парафій Київського патріархату і УАПЦ (Українська автокефальна православна церква - Ред. ) перереєструвалися в ПЦУ.У більшості областей парафії Київського патріархату як були, так і залишилися, ніяк не перереєструвавши свої статутні документи до ПЦУ. Схоже, що священики ПЦУ самі не вірять у свою довгострокову перспективу а тому не поспішають зрікатися Філарета, так що озвучена керівником ПЦУ "статистика" не має нічого спільного з реальністю. Скільки існує Українська православна церква, стільки й мусуються чутки щодо якихось її глобальних трансформацій. За більш ніж 30-річну історію УПЦ показала, що, незважаючи на всі випробування, що випали їй, вона залишається найбільшою і найбільш консолідованою релігійною громадою не тільки в Україні, а й у православному світі. Нас, звісно, непокоїть, що з вуст чиновників звучать необґрунтовані заклики до заборони УПЦ. Мабуть, ці чиновники, зважаючи на свою некомпетентність, не розуміють, що церква - це насамперед народ, громадяни країни. І жодним законом чи постановою не можна заборонити народ України і, тим більше, його свободу совісті та його глибоко внутрішні релігійні переконання", - заявив Климент.